'مجید میرفخرایی' روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: در زمینه طراحی صحنه و دكور سینمای ما از دنیا عقب تر است و فعالیت های انجام شده در این عرصه بیشتر به صورت فردی و بر اساس استعداد شخصی علاقه مندان اتفاق افتاده است.
وی یادآور شد: مشكل اصلی ما در طراحی صحنه و دكور ابزار نیست بلكه برنامه ریزی مدونی در این عرصه وجود ندارد.
طراح صحنه و دكور فیلم روز رستاخیز تاكید كرد: فیلمسازان قبل از تولید یك اثر از طراح صحنه و دكور درباره كاستن از هزینه های طراحی دكور سخن به میان می آورند و این نشانگر این است كه برای تولید آثار سینمایی برنامه ریزی درستی وجود ندارد.
به گفته میرفخرایی، پرورش نیروی انسانی تحصیل كرده در عرصه طراحی صحنه و مفاد درسی ما در این زمینه مربوط به 50 سال پیش است.
وی ادامه داد: برای بهبود وضعیت طراحی صحنه و دكور باید آموزش صحیحی برای علاقه مندان وجود داشته باشد و روش های مرسوم و قدیمی در این عرصه تصحیح شود.
طراح صحنه و دكور فیلم سینمایی روز واقعه گفت: متاسفانه شرایط تولید آثار سینمایی ما به گونه ای است كه یك روزه همه چیز به یكباره تغییر می كند و با این شرایط نمی توان برای تولید یك اثرمطلوب به درستی اقدام به طراحی صحنه و دكور كرد.
میرفخرایی سینمای ایران را به عرصه كشاورزی دیمی تشبیه كرد و یادآور شد: اتفاقاتی كه در زمینه فنی در سینمای ما رخ می دهد بیشتر حاصل اتفاق و تلاش فردی علاقه مندان است و سینما به مفهوم صنعتی در كشور ما وجود ندارد.
وی ادامه داد: در كشور ما تولید یك قسمت از مجموعه تلویزیونی یك ماه و نیم طول می كشد در صورتی كه در آمریكا این مدت 10 روزه است.
این طراح با سابقه دكور تاكید كرد: باید در زمینه پرورش نیروی انسانی و ورود تكنیك های جدید عزمی جدی داشته باشیم و قطعا بدون برنامه ریزی در این عرصه اتفاقی نخواهد افتاد.
فراهنگ**1983**